FEED.X

Hosťovanie rakúskeho performera Kurta Hentschlägera v rámci Festivalu Eurokontext.sk

Show length: 60 min.

FEED.X je performanciou, ktorá sa odohráva v umelo vytvorenom prostredí bez ľudských protagonistov naživo. Vo svojej podstate je intuitívna.

Predchodkyňou FEED.X bola performancia FEED, ktorá vznikla v roku 2004 so zámerom sprostredkovať duálnosť medzi skutočným a simulovaným priestorom.

FEED.X, ktorá prišla o 14 rokov neskôr, sa dotýka nemenej zmyslového rozdielu medzi skutočným a simulovaným, namiesto dramatizácie jednotnejšej, hoci stále hybridnej skutočnosti, kde sa hranice naďalej rúcajú. V tomto prípade však ide o novú zástupnú hybridnú skutočnosť: fyzickú, no naďalej simulovanú, prirodzenú, hoci stále umelú.

FEED.X prechádza dvoma zdanlivo protichodnými štádiami. Prvá polovica FEED.X - sprostredkovaná formou tradičnej, frontálnej zobrazenej konfigurácie - je zavádzajúca vo vzťahu k projekčnej ploche ako kŕdeľ zdrogovaných vtákov, po čom nasleduje zdanlivo semiautonómna, polovedomá choreografia 3D figúr. Pretekajú sa, vznášajú a navzájom do seba narážajú v zmätočnej príťažlivosti meniaceho sa sveta, pričom za pohybu každý vydáva zvuk dronu.

Približne po 20 minútach sa druhá časť premení na zlúčeninu z iného sveta, amalgám hustej umelej hmly, intenzívneho pulzujúceho a výbojového svetla, ktoré spôsobuje úplnú stratu priestorovej a vizuálnej orientácie. Digitálno-analógový zvukový priestor, ktorý sa vytvára vizuálnym vzorcom spätnej väzby a výraznými sub-basmi, zvýrazňuje ohromujúcu atmosféru.

FEED.X poukazuje na hranice ľudského vnímania, využívajúc zmyslovú depriváciu a zmyslové preťaženie, aby sa publikum ponorilo do zdanlivo nekonečnej kaleidoskopickej architektúry, do ríše čistého svetla a zvuku.

Kurt Hentschläger je rakúsky umelec pôsobiaci v New Yorku. Venuje sa imerzným audiovizuálnym inštaláciám a performanciám. V rokoch 1992 až 2003 tvoril kolaboratívne v rámci umeleckého dua Granular-Synthesis. Hentschlägerove diela sú príznačne hlboké a imerzné, ako je to aj v tituloch ZEE a FEED. Vďaka kombinácii svetla, zvuku a hmly tieto diela vytvárajú extrémne vnemové efekty a divák zažíva fyziologickú skúsenosť. Hentschlägerova séria CLUSTER stavia na tajomne tým, že zobrazuje 3D reprezentácie humanoidných tvorov, ktorí dokážu existovať výlučne v dynamickom prúde, akoby sa krútili a prúdili vo vetre, zdanlivo odpútaní od plátna, na ktorom sa premietajú. Hentschlägerov najnovší súbor, vrátane titulov MEASURE a ORT, mapuje koncept prírody a jej privlastnenia si v 21. storočí. Vybrané Hentschlägerove výstavy zahŕňajú Benátske bienále, Benátske divadelné bienále, Stedelijk Museum Amsterdam, PS1 New York, FuturePerfect New York, MAC - Musée d'Art Contemporain Montreal, MAK - Múzeum užitého umenia vo Viedni, National Art, ZKM Karlsruhe, Čínske múzeum v Pekingu, Národné múzeum súčasného umenia v Soule, ICC Tokyo, Arte Alameda Mexico City, MONA - Museum of Old and New Art, Hobart, Tasmania, Sharjah Art. V roku 2010 získal v Paríži cenu Quartz Media Art Award. V roku 2012 bol Hentschläger prizvaný v rámci kultúrneho programu Letných olympijských hier/Londýnskeho festivalu, aby vytvoril veľkorozmernú symfonickú inštaláciu CORE. V januári 2017 predstavil v berlínskej Halle Berghain SOL imerznú audiovizuálnu inštaláciu. V októbri uviedol vo francúzskom Le Havre verejným projekt ORT, projekciu na budovu Le Volcan Oscara Niemeyera. V rokoch 2013 až 2018 pôsobil ako hosťujúci pedagóg v Chicagu na akadémii umení School of the Art Institute of Chicago.

© Kurt Hentschläger - 2018
OgreBullet and Max/MSP Programming: Rob Ramirez
Ableton Live and Max for Live Design: Ian Brill
Project Assistance: Alp Seyrekbasan
Production: Humanew LLC
Co-production and touring: Richard Castelli - Epidemic 

Upozorňujeme ctených záujemcov o predstavenie, že jeho návštevu neodporúčame, ak trpia niektorým z týchto ochorení, resp. porúch: epilepsia (najmä fotosenzitívna epilepsia), astma, klaustrofóbia alebo úzkostná porucha, problém s dychom alebo so srdcom, migréna alebo akékoľvek bolesti hlavy, ako aj akékoľvek ochorenia zraku či sluchu. Účasť na predstavení tiež neodporúčame dámam, ktoré sú gravidné.

 

Cash registers and ticket reservations

Pokladnica historická budova SND

Gorkého 2 (vchod z Jesenského ulice), Bratislava


Opening hours

Pokladnica historická budova SND,
Hviezdoslavovo nám. (vchod z Jesenského ulice)
Po - Ne: 2 hodiny pred každým predstavením uvedeným v historickej budove SND

Elektronickou vstupenkou sa možno preukázať aj pomocou mobilného zariadenia.

Pokladnica nová budova SND

Pribinova 17 (vchod z Olejkárskej ulice) , Bratislava


Opening hours

tel. č.: 02/204 72 298, 299

OTVÁRACIE HODINY V POKLADNICIACH SLOVENSKÉHO NÁRODNÉHO DIVADLA
POČAS DIVADELNEJ SEZÓNY

Po - Pi:  8.00 - 19.00 hod., v prípade neskorších predstavení až do začiatku predstavenia
So - Ne: 9.00 - 12.00 a 14.00 - 19.00 hod., v prípade neskorších predstavení až do začiatku predstavenia

Elektronickou vstupenkou sa možno preukázať aj pomocou mobilného zariadenia.